måndag 1 november 2010

*****Puh.....******

............vill ingenting idag!
Jaha......en sån dag igen!
Dom verkar återkomma,med jämna mellanrum!
Solens strålar,värmer utomhus.
En skogspromenad,lockar inte alls.........bara "att gilla läget",hänga kvar inomhus och vara den "surkärring",jag känner mig som.
Små muttra och fräsa lite för mig själv.
Irriterad på min Blogg.......sista dagarna,har den trilskats och släpper inte ens in Ewan,för att skriva några rader.
Nu funkade det visst,efter några ihärdiga försök och ett STORT antal fula svordomar,som slunkit ur Ewans mun......tur att jag är ensam hemma!

Sitter i soffan,elvafika på gång.
Kanske känner jag mig lite snällare och "lenare" till mods,när koffeinet fått susa runt i kroppen.
Får hoppas så,för inatt är det "jobbnatt" som gäller.

Igår,kom jag plötsligt på,att i början av 70-talet var jag en hejjare,på att knyta rya.........plötsligt blev jag sååååå sugen igen.
Kommer ihåg,att det var jätteroligt.
Min Farmor Linnea,knöt ryamattor.
Komponerade själv.
Stora och tjusiga.
Minns speciellt en,som gick i mustiga vinröda nyanser.......så vacker!

Då är den STORA frågan,var hittar man material till detta hantvek????
Har googlat och letat,men inget hittat.

Inget som passar mig.
Vill ju veta var,man kan handla materialet?
Hittar massor om själva ryamatts tekniken,men det är det enda.
Får väl söka vidare.
Att knyta rya,lärde jag mig på Lunds sjukhus.
Var inlagd där,en längre tid och träffade,på avdelningen,en MS sjuk kille,Tommy.
En dag följde jag med honom till arbetsterapin och på den vägen var det.
Han målade tavlor och jag knöt rya.

Nu är kaffekoppen tom och Ewan ska bege sig upp till brevlådan,se vad dagens skörd kan vara......men ska väl vara ganska tunnsått.Räkningarna är ju precis betalda!

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar