måndag 29 november 2010

¤¤¤¤EWAN GNÄLLER OCH GNÄLLER¤¤¤¤


Ute snöar och snöar det.
Sista jobbpasset för denna gången.
06:30,for plogbilen förbi jobbets parkering.
Resulterade i att Ewan fick skyffla bort en snövall,för att överhuvud taget,ta sig ut med bilen.
Vinglade hem dom 3 milen,på såphala vägar.
Farten nedsatt till 60 km,på E22:an.
Blev likt förbannat omkörd av bussar och stora lastbilar,även vanliga bilar,vars förare tydligen tror,att det är bara att gasa på som vanligt.......Ewan livrädd.....
Hemma tog jag mig inte in på tomten.
Även där,hade plogbilen slängt upp en lagom stor snövall framför grinden.......
Ewan svor och nedkallade all möjlig sorts onda andar!
Läge för att skotta gården.
Intalade mig själv,att det var Sommar och barmark.
Knyckte med nacken,gick in och slängde igen dörren.
Isande kyla,slog mot min trötta frusna kropp.
16 härliga grader inomhus.
Ignorerade även detta.
Gjorde mig i ordning och gled istället ned isängen.
Ewan först.
Sen tre Fyrbeningar.
Därefter ett berg av täcken och filtar.
Som vanligt,3 timmars sömn.
Frukost och kaffe.
Hämta ved.
Göra upp eld i en kinkig spis.
När jag skriver detta,har värmen stigit till 18 härliga grader.
Nord Ostliga vindar utomhus,vilket gör att det blir svinkallt i Torpet.

Återigen slås jag av tanken:Varför blev det på detta viset??????
I över 8 år,levde jag som ensamstående.
Bodde i ett radhus.
Hade en "sunkig" gammal SAAB(men den var pålitlig,låg tung som en pansarvagn på vägen,när det var dåligt väder)
Ekonomin var usel.
Alla problem fick man lösa på egen hand.
Lekte med tanken,att få träffa en man.
Stor,varm och trygg.
En man,att luta sig mot,när livet kändes tungt.
Och då.......POOOFF,korsade "Sjömannen" min väg.
Härligt tänkte Ewan,som inte riktigt insett helheten,med att vara gift med en Sjöfarare.
Kärleken drev henne att lämna ett varmt,skönt,modernt radhus.
Bytte detta mot ett dragit gammalt,men charmigt hus,ifrån mitten av 1800 talet.
Det tog några år,innan jag förstod,att livet var nu "Ensamhet i Tvåsamhet".....fniss......
Bara att gilla läget.

Inse att jag nu är en fulländad rörmokare,problemlösare,data tekniker,vaktmästare plus mycket mer.
Livet för Sjömanshustrun,innebär att man måste kunna ta hand om sig själv och helst andra också.

Sanningen är väl,att jag lever väl ett hyfsat gott liv,jag är frisk och en glad och skämtsam "Lady".

Lite gnäll,är väl tillåtet!

En sak till Ewan:
"Som man bäddar,får man ligga".

Ciao!

2 kommentarer:

  1. Hej igen Ewan...håll ut håll ut..vissa dagar du vet men vi kvinnor kan ..jösses vad vi kan när vi måste eller hur.(Linnea är ett vackert namn tänker alltid på skogsblomman Linnea den skira och sagolika. Roligt att du fört namnet vidare i din familj. Mitt barnbarn bär det med.Glädjande) Jaha kallt är det och snöar gör det här har kört snöslungan idag på tomten och hackat is på farstubron.Filifjonkan har egen kupè efter 2 giftermål bedragen i båda suck.Karlar är ett avslutat kapitel vet inte vad man har dem till numera skratt.. jo kanske snöskottning och inställning av nya tvapparater hahah,
    Fina hundar du har med ser jag bra sällskap och fördelen med djuren är ju att de älskar en oreserverat hehe Hoppas du fick upp lite mer värme i huset annars är hårfönen rätt skön om man fryser..

    SvaraRadera
  2. Självklart får man gnälla lite!

    SvaraRadera