onsdag 12 januari 2011

*****STORSLAGET*****

Det har ju sina fördelar,att bo på landet och dessutom nära havet.
För har man bara öppna ögon,så får man se och uppleva,en hel del.
Som i eftermiddags.
Hundarna var ute på tomten.
Dom två ville gå in efter en stund och stod och gnydde vid ytterdörren.
"Turbo - Thea" som ibland,eller rättare sagt ALLTID går sina egna vägar,valde att stanna ute,en stund till.
Efter en kvart,kikade jag ut,för att se om hon ångrat sig.
Jag såg hunden,ute på gräsmattan,stod alldeles stilla,stirrande upp mot himlen.
Några meter över mitt huvud,svävade en gigantisk fågel förbi,snirklade över tomten,för att sen försvinna upp i skogen.
En Havsörn.
Säkert 2 meter,mellan vingspetsarna.
Så nära har jag aldrig varit.
Lite berusande känsla.
Vacker.
Vet att det finns några Havsörnar,ute i vår skärgård.
Har sett dom,när "Sjömannen" och jag tuffat runt,med "Lill båten",en öppen snipa.
Kanske snön,isen och bristen på mat,som fått den att ge sig iväg upp mot Lunnatorpet.
Tanken slog mig,kanske såg den hunden,som ett byte.
Kan den fånga Harar.så kan den säkert fånga en liten Jack Russel också.
Gäller att vara försiktig och hålla hundarna under uppsyn,när dom är lösa på tomten.

Ja....nu finns Ewan på jobbet.
En läggning kvar,sen sover alla .
Hoppas natten blir lugn.

Ciao o Natti!

2 kommentarer:

  1. Jag har aldrig sett havsörn, men däremot kungsörnar, eftersom jag varit med och utfodrat dem med grishalvor. Det är ståtliga pippifåglar. Havsörnen är något större än kungsörnen.

    SvaraRadera
  2. En havsörn har jag aldrig sett bara fiskljusar men dom är ju inte alls så stora vad jag vet. Havet är häftigt tycker jag och ibland kan jag längta till doften av tång, sjöfåglarnas skrik och vågornas brus.
    Visst jag bor ju alldeles vid en fin sjö men den luktar inte hav.

    SvaraRadera