torsdag 24 mars 2011

*** GUDAGOTT***

...........ja,precis!
I dag har det helt enkelt varit "GUDAGOTT",att vara en Liten Människovarelse!
17 grader varmt ute!!!!

I en hörna uppe på balkongen,har Ewan och Fyrbeningarna,njutit en stund.



Kvitter och liv,i buskar och träd.
Nötväckan,kilade upp och ner,på hasselträdets stam.

Det är inte så ofta,jag ser dom,men just idag,slog en Glada,sina lovar,över Kohagen.
Finns säkert mycket matnyttigt,i den hagen.

När jag hängde tvätt idag,kom jag på att jag skulle kolla på solsidan,längs med husgrunden.
Kanske hade Snokarna vaknat?
Såg ingen Snok,men däremot kollade jag in komposthögen.


Verkligen idealisk,för Snoken,att lägga sina ägg i.
Kompost och sol!

Hörde förresten av Kassörskan i affären,att hon sett en Huggorm på sin tomt idag.
Låg på en mur och solade..........uj,uj,uj!!!!

Årets första Fjäril.
En Nässelfjäril,såg jag bland Vintergäcken idag.
Skulle fota den.
Då kom en Fyrbening farande och vips var den borta.

 Fuskbild istället!

Mina Trasmattor,har fått sig en omgång idag.
Rena och fina.
Luktar gott och friska vindar och faktiskt,fick jag dom torra också.
Så Ewan är rätt nöjd med sin dag.

Laddar inför natten.
Två jobbnätter framför mej!

Ciao!
Ewan

Jo,Conny,jag har också funderat på det där,om VattenSalamandrarna,behöver luft?
Konstiga små varelser.
Mina är väl extra konstiga,som varje vår kryper ca 30 meter ut till dammen i Kohagen,för att sen varje höst bege sej,in i Ewans källare igen.
Dom tar sig in och ut,genom ett pyttelitet hål,vid källardörren.

För ca 30 år sedan,hade jag ett stort akvarie,med 15 Salamandrar.
Fick dom av en granne,som plockat dom,där deras damm försvunnit.
Marken skövlades och ett bostadsområde byggdes.
Vet inte om dom var fridlysta,på den tiden.

I allafall flyttade dom in hos Ewan.
Mitt i akvariet,byggde jag upp med stenar,stenarna stack upp över vattenytan och där brukade dom ligga,när dom inte for runt i vattnet.

En gång i veckan matade jag dom.
Plockade upp alla i diskhon,matade en och en,så jag hade koll på,att alla åt.
Födan bestod av levande daggmaskar.
Plockade i trädgårdslandet.
Vintertid,hamstrade jag Daggmaskar,nere i källaren.
Stora spannar fyllda med jord och Daggmaskar.

Nu tror du Ewan är galen?
Nä,inte precis.
Hon gillar djur och hade jag fått som jag velat,så hade jag jobbat med djur.......men se,det tyckte inte Ewans föräldrar.

Dom tyckte Ewan kunde vara lite mer "Normal" och jobba på sjukhuset istället...........

2 kommentarer:

  1. Att jobba med och tycka om djur är väl det sundaste man kan tänka sig. Jag googlade på Svenska vattensalamandrar och fick fram följande: Det finns två arter i sverige, den mindre och den större. De kan ta upp syre både ur vattnet och ur luften. Övervintrar gör de under jorden (eller i Ewans källare) alltså inte i vattnet, så nu är det mysteriet löst.

    SvaraRadera
  2. Om det inte vore för ormarna skulle jag vara avundsjuk på dig. På min veranda är det en halv meter snö och det blåser så man kan inte stå rak utomhus. Jag tycker du är gullig som matar salamandrarna. Det är ju ovanliga djur så du gör verkligen en insats

    SvaraRadera