tisdag 6 mars 2012

*****NU FÅR DET VARA NOG*******

I 3 veckor,har jag pysslat med,att någorlunda ta tag i min svärmors liv.
Jag har skickat,en totalförvirrad,tablettförgiftad,intorkad,nerkissad och nerbajsad svärmor,i ambulans till sjukhuset.
En veckas sjukhusvistelse.
Dropp och medicinerad.
Njurbäckensinflammation och låga kaliumvärden.
Låga kaliumvärden p.g.a för högt intag av vattendrivande medikamenter.
Under den veckan,städade och sanerade jag hela hennes lägenhet.
Inhandlade nya sängkläder och renbäddade.
Tömde badrummet på hinkar med kläder som legat i blöt i flera veckor......puh.....vilken vidrig stank!
Tömde hennes kyl,på gammal härsken mat.
Bl.a gräddfil från juli -11.
Jag har skapat reda bland hennes räkningar.
Ringt runt och ordnat upp betalnings påminnelser.
Skaffat nytt trygghetslarm.
Fixat mat från hemtjänsten(inte populärt)varannan dag.
Tvätthjälp och renbäddning,någon gång i månaden.
En halv lördag tog det att sanera hennes lägenhet ifrån gamla mediciner,som kvinnan sparat i många år.
Köks skåpen var fyllda!
Otroligt!
Sanningen om min svärmor,är att hon med läkarnas hjälp,blivit"Legal Narkoman"!
Trot eller ej.......säcken med all gammal medicin,vägde 15 kg!
Där fanns allt från Morfin till laxeringspiller........sicken röra!!!
Jag la upp en del av medikamenterna på mitt köksbord och fotade.

Detta var inte allt,fanns en säck till.....otroligt!
Jag har inhandlat dosetter och tagit hand om och delat ut endast dom piller hon är ordinerat.
Gissa om svärmor är missnöjd?
Jag har bara velat hjälpa och ordna upp hennes liv.
Igår brast det!
Via telefon,fick jag av svärmor höra,att jag omyndigförklarat henne,lagt mig i,tagit hennes liv ifrån henne........
Hon skrek,svor och gapade på mig..........
Kände att jag inte orkade mer.
Sa till henne att nu tar jag inte mera skit från henne och så la jag på luren!
Så får det vara i framtiden,för nu orkar Ewan inte vara snäll längre.
Ansvaret lämnar jag nu över till den som har det yttersta ansvaret......"Sjömannen".

Min goe Son Philip,klappade mig på axeln igår och sa: Mamma lägg inte din energi,på folk som är dumma mot dig.......ska nog lyssna på hans kloka ord!

Idag ska jag ta mina Fyrbeningar ut i solen och njuta.
Stor Sol från blå himmel.
Fåglarna kvittrar och Hackspetten håller liv och knackar,i den stora eken på gräsmattan.

Lite roligheter!
Ewan har köpt ny bil!
Samma som jag hade innan,Citroen C3,fast lite nyare modell -06.
Den andra sålde jag till sonen Philip,som håller på att ta körkort.

Här kommer en bild på mitt nyförvärv.
Fulsnyggt litet åk.

Näpp.........dax att njuta av vädret,men först det viktigaste på dagen.....11 kaffet :)

3 kommentarer:

  1. Älskade Ewan...sorgligt att läsa hur du blir behandlad efter att gjort sååå mycket o satt din egen hälsa som insats....lyssna på Philip, han är klok o känner sin mamma.Tror knappt det är sant så mycket medicin...har inte din man märkt nåt av allt detta??
    WOW..vilken häftig bil,härligt Ewa!!!
    KRAAAAAM....imorn kväll ska de snöa!!??!

    SvaraRadera
  2. Hej Ewan,
    Gode tid så mycket jobb och slip du gjort. Det var ju verkligen vänligt av dig Men lilla svärmor är väl senildement verkar det som så ta inte hennes gastande personligt tror inte hon vet vad hon säger verkar det som ju.
    Det var det värsta med alla medicinerna inte klokt ju.Gissar att du är trött och slut efter allt slit så jag hoppas du kan få vila lite och ägna dig åt att "vårda" dig själv ett tag nu så du kommer i fas med dig själv. Sol och promenader en och annan pralin en nybakt sockerkaka kaffe på trappen en solig dag samt en runda i din söta fina bil gör nog susen skall du se. Kramis.

    SvaraRadera
  3. Kära nån vilket medicinberg. Inte undra på att hon blev sjuk. Man har ju hört att äldre får alldeles för mycket mediciner så dom blir sjuka av det.
    Du måste nog släppa ansvaret för saker och ting. Precis som du sa så är det ju faktiskt sjömannen som har ansvaret för sin mamma. Du har ju nog mycket ändå runt dig med jobb och hundar och allt. Lycka till

    SvaraRadera